mehranmountain - قله های ایران
ورزشی - کوهنوردی - تراکینگ- عمومی /مهران کوه/

رشته کوه هزار مزگت یا هزارمسجد –  کپه داغ ، ارتفاعات شمال خراسان را تشکیل می دهند که بصورت مرزی طبیعی دشت هموار مشهد را از صحرای سرد وخشک قراقوم ترکمنستان جدا می کند . بلندترین نقطه این رشته کوه ، قله هزار مسجد با ارتفاع حدود 3100 متر در شمال غربی شهر مشهد قرار گرفته است و راه دسترسی به آن از دو مسیر جبهه جنوبی و جاده ماشین روی آن و جبهه شمالی  و روستای لائین نو می باشد .كلات نادر، درگز، قوچان، چناران، سرخس از جمله شهرستان‌هايي هستند كه در دامنه اين زيبا كوه قرار دارند. اين رشته كوه در دوران پيش از اسلام هزار مزگت بوده يعني محل عبادت زرتشتيان كه بعد از ورود اعراب به ایران هزار مزگت به هزار مسجد تغيير نام گرفت.

• به صحرا بنگرم صحرا تو و نيم
  • به دريا بنگرم دريا ته ونيم
  • بهرجا بنگرم كوه و در و دشت
  • نشان از قامت رعنا ته و نيم

نام درخت ارس با نام مهندس محمود عمرانی همراه گشته است زیرا وی برای اولین بار درجهان موفق به تهیه نهال ارس و کشت آن در مناطق تخریب یافته هزارمسجد گردید.

ارس یا سرو کوهی درختی است بسیار زیبا با چوبی بسیار محکم که درگذشته دور پدران ما بجای آهن در ادوات کشاورزی و همچنین ساختمان سازی استفاده می کردند. رشد این درختان بسیار کند و عمر آنها بسیار زیاد است. اما مهمترین خصلت این درختان، بردباری و سازگاریشان با طبیعت خشنی که در آن روئیده اند، می باشد. در گذشته ای دور این درختان زیبا جنگل های سر سبز و زیبایی را در دامنه های سر به فلک کشیده و صعب العبور هزارمسجد تشکیل می دادند. متاسفانه سوداگران بی خردی نیز یافت گردیدند که این درختان با ارزش و کمیاب را در کوره هایی که هنوز بقایای آن باقی است، تبدیل به ذغال کرده و بار شتران نموده و در بازارهای اطراف و حتی عشق آباد به فروش می رساندند و از آن جنگل های سر سبز جز تل خاکستر و توده های کوچکی در اعماق کوهستان باقی نگذاشتند.

وجود بقاياي درختان تنومند در اعماق كوهستانهاي دور از دسترس، آثار قطع‌هاي وسيع انجام شده بر دامنه اين كوهستانها نشان دهنده اين واقعيت تلخ است كه دخالتهاي بي‌رويه انسان عامل اصلي انهدام و تخريب جنگلهاي وسيع گذشته مي‌باشد.

+ نوشته شده در  شنبه 19 شهریور1390ساعت 22:55  توسط مهران  |

روزی نگر که طوطی جانم سوی لبت        بر بوی پسته آمد و بر شکر اوفتاد

این سفر برام درک واقعی طلب کردن بود .یک سالی میشد که قصد صعود به کوههای نیمه شمالی زاگرس و بازدید از دریاچه زیبای گهر را داشتم ولی گویا قالیکوه زیبا من را طلب کرده بود و مهمترازهمه این برنامه فرصتی بود برای همنورد شدن با آقای مجید نعمت الهی عضو تیم ملی کوهنوردی و فاتح دائولاگیری سال 89 با خاطرات بسیار و کوله باری از تجربه.

قالیکوه یا غالیه کوه یکی از مرتفع ترین قلل رشته کوه زاگرس در منطقه لرستان ،شهرستان الیگودرز ،بین قلل اشترانکوه تا آبشار آب سپید می باشد.این قله به ارتفاع تقریبی 4087 متردر جنوب شرقی الیگودرز واقع است که ازطریق جاده الیگودرز به شول آباد از سر گردنه گل وادوش به سمت چپ به صورت خط الراسی میتوان به قالیکوه دست یافت ،یابا پشت سرگذاشتن گردنه گل وادوش از پای گردنه پامزراع به طرف چپ از طریق چال ریوا و از آنجا چال خرسان وارد  دره پل  شده و ازجبهه جنوبی به قله دست یافت.قالی کوه را از سه طرف جنوب، غرب و شرق دره های عمیقی فرا گرفته که با وجود بارش برف های سنگین در زمستان ،منبع بسیار خوبی برای تامین آب منطقه و جاری شده آن به سمت سدهاست.

بقیه گزارش در ادامه مطلب ...

+ نوشته شده در  سه شنبه 24 خرداد1390ساعت 16:41  توسط مهران  |

قله قالیکوه

مسیر برگشت از قله 4087 متری و زیبای قالیکوه

درخت محبوب و مورد علاقه من :ارس

گزارش برنامه را تقدیم دوستان خواهم کرد.

+ نوشته شده در  سه شنبه 17 خرداد1390ساعت 22:10  توسط مهران  |

غروب پنج شنبه 15 .90.2 به نطنز رسیدیم  و بعد از دیدار با دوستان و همنوردان و انجام هماهنگی لازم به روستای طامه رفتیم .این روستا با قدمتی چند هزار ساله در شش کیلومتری غرب شهرستان نطنز واقع گردیده است. روستای طامه از سه طرف در محاصره کوههای زیبا و مرتفع واقع شده و دره ای پهناور با دامنه های پیچ در پیچ و سنگلاخ با پهنه های خاکی در کنار صخره های عظیم این خلقت بدیع پروردگار را زیباتر نموده است.

صبح جمعه با پیوستن دوستان کوهنوردمان سعید و مجید و دو همراهشان از نطنز با ماشین در جاده دراشت حرکت کردیم .بعد از بند خاکی یک دو راهی هست  که جاده سمت راست به دراشت و باغهای طامه میره و ما از جاده سمت چپ که به نام لاگله هست رفتیم و از طامه تا محل توقف ما حدود سه کیلومتر است .پیمایش ما در دره زیبا آغاز شد.بعد از حدود دو ساعت گذر ازمسیرهای سنگی وبعضی قسمتهای دست به سنگ به منطقه ای موسوم به چاله باقره رسیدیم (قابل توجه سعید :آخر اسمش را یاد گرفتم) که طبق گفته دوستان تا حالا چند نفر در این قسمت مخصوصا در زمستان جانشان را از دست دادند .این قسمت را باید با استفاده از سیم بکسل هایی که در یک طرف مسیر تعبیه شده عبور کرد که مسیر جالبی بود .

زیبایی و گیرایی منطقه من را یاد دره زیبای ایده لیک می انداخت .در سایه سار صخره های سر به  آسمان کشیده  دقایقی را با دوستان به استراحت و صرف صبحانه گذراندیم و از توضیحات محمدرضا در باره گیاهان منطقه استفاده کردیم .تا ارتفاع 3200 متری در این فصل (اردیبهشت )آب در منطقه  هست و به گفته دوستان آب این دره دائمی است فقط در فصول گرم در ارتفاعات پایینتر آب موجود میباشد .پوشش گیاهی منطقه غنی و شامل گیاهانی چون آنغوزه ،رناس ،هندوانه ابوجهل ،آویشن ،گزنه ،گون ،شنگ و..که به خاطر کمبود بارندگی رشد در خور توجهی نداشتند .در دره زیبا به مسیر خودمان ، در امتداد رودخانه ادامه دادیم و در ارتفاع 3300 با انحراف به راست ،شن اسکی با شیب تند را پشت سرگذاشتیم و از منتهی الیه سمت چپ دره دست به سنگ شدیم که حرکت در مسیرهای اینچنین به خاطر سست بودن و ریزشی بودن سنگها نیازمن دقت زیاد و حرکت گروه با فاصله کم است.حدود ساعت15به مسیر مشترک کشه و طامه رسیدیم و به خاطر مساعد نبودن حال مجید ،مجید و دوستشان به سمت پناه گاه حرکت کردند و ما هم به سمت قله رفتیم .قله کرکس قله جالبیه چون تا ارتفاع 3700 بخاطر طرز قرارگرفتن کوهها قابل مشاهده نیست . قله کرکس به شکل یک توده سنگی بزرگ و برجسته می باشد که پایین آن سطح صافی وجود دارد و می توان درآنجا دو یا سه چادر برپا کرد.ماهم با گامهای بلند تر به سمت قله رفتیم 15.15 قله رسیدیم و بعد از استراحتی نسبتا طولانی به سمت پناهگاه حرکت کردیم .

مسیر برگشت تا پناهگاه و روستای کشه سرازیری است که شیب نسبتا تندی هم دارد.پس از 1.30 دقیقه پیمایش به پناهگاه رسیدیم  .ساختمان پناهگاه دارای یک سالن بزرگ و چهار اتاق می باشد که هرکدام حدود ۱۸ متر مساحت دارد . البته یکی از اتاق ها مربوط به مسئول پناهگاه و یکی انبار می باشد.کمی بالاتر از پناهگاه یک جانپناه فلزی وجود دارد که داخل آن یک بخاری نفتی و یک فانوس می باشد . کمی آنطرف تر از پناهگاه سرویس بهداشتی قرار دارد که وضعیت مطلوبی دارند. کنار پناهگاه یک چشمه آب قرار دارد که با شیلنگ از بالای کوه منتقل شده است.پناهگاه دارای روشنایی با استفاده از سلول های خورشیدی و باطری می باشد. البته روشنایی داخل اتاق ها هنوز تکمیل نشده است. دراتاق مسئول پناهگاه آب جوش جهت استفاده موجود می باشد. آنتن دهی موبایل در پناهگاه ضعیف می باشد.بعضی از گوشی ها در یک نقطه خاص که باید آن را پیدا کرد، قابلیت تماس دارند. هزینه اقامت در پناهگاه برای هر نفر شبی ۱۰۰۰ تومان می باشد.چنانچه تا بعد ازظهر جمعه به جانپناه برسید میتونید با پرداخت نفری 30000 ریال ناقابل حکم صعود قله کرکس را از آقای  آرمین دریافت کنید.

فاصله جانپناه تا منطقه ای به نام لیاسن که چند درخت تنومند و تابلو آبی رنگ حاوی چند پیام زیست محیطی در آن به چشم میخوره  را به یک ساعت پیمودیم و 40 دقیقه تا اول جاده خاکی ماشین رو.و از اینجا هم 1500 متر را باید طی کنیم تا به منطقه موسوم به مرغداری فلاحتچیان برسیم. نام مرغداری فلاحتچیان مربوط به گذشته می باشد که یک مرغداری با همین نام وجود داشته است و الان از آن مرغداری خبری نیست. در این محل یک مجتمع توریستی عظیم درحال احداث می باشد .از مجتمع توریستی و روستای کشه تا پاسگاه طرق رود 9 کیلومتراست که پس از طی 8.5 کیلومتر به سمت چپ و جاده اصلی میرسیم .بعد از طی 500 متر پاسگاه و مرکز درمانی طرق رود در سمت راست قرار دارد.مسافت نطنز تا طرق رود 30 کیلومتراست .قبل از رسیدن به مجتمع توریستی به تاکسی تلفنی روستای کشه زنگ زدیم و ساعت 8.15 به مقصد نطنز حرکت کردیم.

در پایان از زحمات دوست بزرگوارمان جناب نوروزی در کاشان  که صمیمانه و بی ریا یاریمان کردند، بینهایت سپاسگزارم .همچنین از دوستان خوبمان جناب کوچه فاره و سعید عزیز در نطنز که در این صعود به یادماندنی  همراهمان شدند تشکر میکنم باشد که گوشه ای از زحماتشان را جبران کنم.

+ نوشته شده در  دوشنبه 26 اردیبهشت1390ساعت 22:20  توسط مهران  |

N : 33 , 27 ' , 21      و    E : 51 ,47 ' , 59

+ نوشته شده در  دوشنبه 26 اردیبهشت1390ساعت 0:15  توسط مهران  |

+ نوشته شده در  یکشنبه 15 اسفند1389ساعت 0:33  توسط مهران  |

پنج شنبه  9. 10 .89 جهت صعود قله تک2 عازم کاشمر شدیم .در کاشمر آقای حیدری ،راهنمای خوبمان و دیگر دوستان کوهنورد به جمع ما پیوستند و پس از معارفه به سمت عمو فردوسی در 10 کیلومتری جاده کاشمر به ریوش حرکت کردیم .19.45 ماشین در سمت راست جاده توقف کرد وبعد از آماده شدن گروه و معرفی مجدد بچه ها به همدیگر و تعیین مسئولیت ها و شمارش به طرف سرتخت اناری حرکت کردیم .مسیر حرکت شیب بسیار ملایمی داشت در طول راه زیبایی و درخشش ستارگان آن هم در آسمان صاف ،پاک و عاری از دود و دم در یک شب زمستانی زیبایی و جلوه دیگری به برنامه داده بود.بعد از یک ساعت و نیم پیمایش به محل کمپ رسیدیم .از دور شعله زیبای آتش در منطقه دیده میشد.یک تیم 5 نفره از دوستان کوهنورد کاشمری هم  ساعت 15 وارد منطقه شده بودند با برپایی آتش وآماده کردن چای منتظر ما بودند .آشنایی با دوستان جدید و تماشای آتشی زیبا و چایی گوارا به جمع نیرویی تازه بخشید هر چند که تنه درختان خشکیده یادآور روزهایی نه چندان خوش در این منطقه هستند.
 صبح جمعه پس از جمع کردن چادرها و پیوستن 5 نفر از دوستان به ما و انجام نرمش آماده حرکت شدیم.مسیر را از دره گرگ به سمت شمال ادامه دادیم .آب رودخانه این دره از پای گدار کوه سرخ که محل تقسیم آب کاشمر است به سمت منبع 20000 لیتری تغذیه آب کاشمر سرازیر می شود .پس از حدود 10 دقیقه  وارد پاکوبی در سمت راست شده و به سمت شمال شرق ادامه مسیر دادیم.کوههای منطقه بسیار زیبا و بازمانده دروان چهارم زمین شناسی است .دره ها اکثرا ً ((v شکل و دارای شیب تند می باشند که در اثر فرسایش آبهای موجود در منطقه ، حالت جوان بودن خودشان را از دست داده اند . جلگه های کم عرض ولی دارای طول زیاد که برای کشت و کار و ایجاد باغات از آنها استفاده می شود ، در بین دره ها و مناطق کوهستانی وجود دارد و از آب چشمه ها ونهرها آبیاری می شوند. پس از فراز و نشیب بسیار در این کوهستان بسیار اغوا کننده و زیبا و مرور خاموش خاطرات علم کوه (به خاطر شباهت بسیار زیاد منطقه به لحاظ زمین شناسی و مرفولوژی با منطقه علم کوه) و قله باغدشت،ساعت 11.45 به قله تک2 با ارتفاع تقریبی 2300 متررسیدیم و لحظاتی را به استراحت و ماندگار کردن خاطراتمان گذراندیم.
سپس مسیر باغ ملا حسن و پیر اولیا را برای برگشت انتخاب کردیم و از خط الراس به سمت شرق ادامه مسیر دادیم مسیری بسیار زیبا و هیجان انگیز با تیغه های سنگی متعدد و خطرناک .حدود یک ساعت و سی  دقیقه در مسیر دست به سنگ بودیم و به خاطر تعداد زیاد دوستان و نیاز چند نفر به حمایت حرکت به کندی انجام میشد . سپس به  مسیر شن اسکی رسیده و کم کم ارتفاع کم کردیم و به علت بسته بودن چند دره بخاطر آب بندان و تشخیص راه بلد برنامه،بده بستانهای زیادی را پشت سرگذاشته و ساعت 16.45به باغ ملاحسن رسیدیم و پس از استراحت بسیار کوتاهی دوباره حرکت کردیم. ساعت 17.30به چشمه ای رسیدیم که آب در آنجا حیاتی دوباره می یافت و سه درخت چنار بزرگ در آنجا جشن گرفته و این محل نیز به چشمه سه چنار معروف شده بود.از اینجا به بعد مسیر فوق العاده زیبا و صخره ای بود و با اینکه هوا تاریک شده بود با استفاده ازنورهدلامپ ها زیبایی و هیبت دره کاملا نمایان بود .از چشمه سه چنار به سمت پیراولیا رفته و ساعت 22 در ایستگاه محیط بانی بودیم . تعدادی ازدوستا ن هم از کاشمر با توجه به تاخیری که داشتیم همراه راننده مینی بوس به ایستگاه محیط بانی آمده بودند .سپس ازمسیر کارخانه آسفالت شرکت پوشش راه به میدان شهربانی کاشمر رفته وبعد از خداحافظی از دوستان وبا کوله باری از خاطرات ماندگار ، ساعت 2.35 بامداد شنبه به مشهد رسیدیم.
در پایان از زحمات آقای حیدری ،عباسی ،اسکندری و تمامی کوهنوردان خوب کاشمری شرکت کننده در برنامه که با رویی باز پذیرایمان شدند و تمامی سعی خود را در هر چه بهتر برگزار شدن برنامه بکار بستند و همچنین جناب مجتبی وطنی باف که با راهنماییهای بسیار خوبشان لذت صعودی زیبا را در ذهنمان ماندگار کردند  وهمه همنوردان عزیزم که با قدرت و درایت و صبربسیار در برنامه همراهم بودند سپاسگزارم .
+ نوشته شده در  دوشنبه 27 دی1389ساعت 23:4  توسط مهران  |

کوه برفخانه با ارتفاع 4050 متر و دیواره 300 متری آن یکی از زیبا ترین قله های ایران است که در روستای طرزجان از توابع شهرستان تفت و در جنوب غربی آن واقع شده است.

برای رسیدن به پناهگاه این قله که در ارتفاع 3200 متری و در زیر میل فریدونی واقع شده است چندین مسیروجود دارد که معروف ترین آنها مسیر دره پونه،مسیر مزرعه آقا محسن است که مسیر تابستانی است  ولی مسیر صعود زمستانی آن یالی است که بین مسیر دره آغل و مزرعه آقا محسن واقع شده است و شیب نسبتا تندی دارد.صعود ما از مسیر مزرعه آقا محسن در ساعت 8.30بود.بر خلاف نظر دوستان هوا خیلی خوب بود .شیب مسیر تند بود وعلی آقا هم خیلی سریع صعود میکردند و من هم مجبور شدم در قسمت میانی تیم از راهنماییهای ایشان استفاده کنم.ساعت 9.30 به چشمه ای رسیدیم که آب سبک و گوارایی داشت و دو خانواده  هم در زیر سایه های درخت برای گذراندن جمعه ای زیبا چادر زده بودند بعد از حدود 2 ساعت از شروع پیمایش پناهگاه و دیواره با عظمت و بسیار زیبای طزرجان که به صورت برجی مدور نمایان شدکه واقعا زیباست و صعود آن كاملا فني و مستلزم كار سنگنوردي سنگين است اين منطقه يكي از بهترين مناطق صعودهاي فني و سنگنوردي ايران با درجه سختي‌هاي متفاوت است که متاسفانه کمتر مورد توجه سنگنوردان کشور قرار گرفته است .پناهگاه شلوغ و پر از همهمه و سروصدا بود بیرون پناهگاه هم افراد زیادی نشسته بودند .ما هم ترجیح دادیم بیرون روی سکو بشینیم و محو تماشای دیواره شده و با آب سرد چشمه نیز گلویی تازه کنیم.
بعد از یک ساعت استراحت ,حرکت کردیم . یک تراورس 3.5 کیلومتری با شیب بین 45 تا 55 درجه  را باید طی میکردیم.سپس ادامه مسیردر دهلیز یادره 700 متری امید که آغاز صعود قله است. تراورس 1 ساعت و 45  دقیقه طول کشید .مسیر با شیب نسبتاً ملایم تا نزدیکی دهلیز امید ادامه داشت . برای رسیدن به دهلیز می بایست از پشت و در جهت غربی کوه حرکت کرد و در واقع کوه را دور زد . حدود یک ساعت و45 دقیقه بعد از پناهگاه به یک دشت می رسیم و با حرکت به سمت راست و افزایش ارتفاع بعد از 15 دقیقه تراورس  به ابتدای دره امید رسیدیم.تعدادی از کوهنوردان و یا اهالی منطقه با قرار دادن تابلوهای جاده ای و سنگ چین مسیر را کاملاً مشخص کرده بودند . مسیر دارای پوشش گیاهی نسبتاً کم بود.از گیاهان که در این منطقه دیدم و جالب بود گیاهی بود به نام ترشک که طعم ترش آن ترش و مزه ای شبیه قرقروت وخیلی خوشمزه  و گلهای آبی زیبا و برگهای ریزروبروی هم و به رنگ سبز  مایل به خاکستری داشت. ساعت13.30 به سمت دهلیزسنگی امید رفتیم . ابتدای مسیر دهلیز با دهانه نسبتاً کم و شیب زیاد در پیش رو بود که گیره های چندان مناسبی هم نداشت ، ولی بالا رفتن آن چندان مشکل نبود . با بالا رفتن دهانه دهلیز بازتر و شیب کمتر می شد . حدود یک ساعت و 45 دقیقه در دهلیز حرکت کردیم و در قسمت هایی از مسیر در نزدیکی قله مسیر شن اسکی می شد . با نزدیک شدن به قله دست به سنگ زیادتر می شد . در این جا در ارتفاعی کمتر از ۱۰۰ متری قله سه مسیر به قله وجود دارد که هر سه با سنگ چین مشخص است . مسیر مستقیم ، چپ و راست . البته از این سه مسیر حرکت فنی و دست به سنگ بوده . مسیر مستقیم نسبت به دو مسیر چپ و راست کمی فنی تر بوده . مسیر چپ و راست از شرق و غرب به قله می رسد . که مسیر اصلی سمت چپ است که دارای گیره های خوبی است .بعد از 35 دقیقه استراحت و عکاسی برگشتیم و7.30 به پناهگاه رسیدیم .خستگی و عدم استراحت و خواب کافی در شب قبل از صعود در طولانی شدن زمان صعود بسیار موثر بود.

تذکر:

1 –همراه داشتن کلاه ایمنی برای صعود قله از دره امید الزامی است.

2-بهتر است برنامه 1.5 روزه انجام شود.

3-صعود در مسیرهایی که درگیری با سنگ دارد بسیار انرژی بر است و باعث خستگی زیاد میشود .توجه به تغذیه و استراحت قبل از صعود بیشتر احساس میشود.

4-زمانبندی و مدیریت زمان در صعود موفق نقش بسزایی دارد.

5-توجه به ترکیب تیم و تواناییهای افراد در صعود بسیار با اهمیت است.

تشکر:

از جناب آقای فلاح مسئول محترم کوهنوردی تفت برای همراهی و همکاری صمیمانه شان بینهایت سپاسگزارم و همچنین تشکر ویژه از همنوردان خوبم که تصمیم سرپرستی را بر نظر شخصی خود ارجحیت دادند و بار دیگر اخلاق کوهنوردی خود را ثابت کردند .بدون شک سفر با کوهنوردانی اینچنین ,لذت صعود را دوچندان میکند.

+ نوشته شده در  جمعه 4 تیر1389ساعت 23:7  توسط مهران  |

چشم انداز قله از دره یال شرقی

چشمه ای در مسیر صعود به قله

اینها  چی میگن؟

ادامه تصاویر و گزارش برنامه در اولین فرصت!!!!!!!!!

+ نوشته شده در  جمعه 4 تیر1389ساعت 21:9  توسط مهران  |

قله یخچال همدان -اردیبهشت 89

قله يخچال صاحب ( گاو بره ) – اين قله به يخچال صاحب الزمان ( ع ) نيز شهرت دارد. و تابش نور خورشيد در آن مايل است و به همين دليل گرماي كمتري به آن مي رسد برفهايش ديرتر ذوب مي شود. و. اطلاق نام يخچال نيز به همين علت است. اولين برف پائيزي و يا زمستاني اين كوه را سفيد پوش مي كند و حتي در تابستان نيز داراي هواي بسيار سردي است. و بيشترين آب ورودي به سد اكباتان همدان از طريق همين قله تامين مي شود. راه صعود، از طريق دره مرادبيك به چشمه سنگ سفيد، و در ادامه به هزارپيچ و سپس به يخچال مي رسد. فاصله اين قله از شهر همدان 17 كيلومتر است. اين قله از خط الراس تاريك دره نيز قابل دسترسي است.

دره مرادبیگ

پناهگاه زیبا یخچال.ما مسیر دره تا پناهگاه را ۵ ساعته و زیر باران بسیار زیبایی صعود کردیم و ساعت ۱۲ شب به جانپناه رسیدیم.

صبح هم ساعت ۳۰ .۸ صعود را شروع کردیم چون تیم شب قبل در ماشین استراحت کافی نداشتندو صعود زیر باران انجام شد.(به من میگن یک سرپرست خوب!)

قله اَردک و مَردک

ساعت ۱۰.۳۰ هم به قله زیبا یخچال رسیدیم.مسیر بسیار زیبایی بود و همه قله های رشته کوه الوند قابل مشاهده بودند.

مسیر برگشت به سمت کاسه یخچال و پناهگاه.

بعد از رسیدن به جانپناه از پاکوب روبرو جانپناه و مسیر دشت پرده رستم برگشتیم هر چند که راه طولانی تر شد ولی مسیر جدید و سنگهای زیبایی دیدیم.

این هم دشت زیبا پرده رستم با چشمه سارها زیاد و گلهای زیبا

ما چون در مسیر زیاد توقف میکردیم و زانو یکی از دوستان کمی مشکل داشت ساعت ۶ بعد ازظهر به روستا مرادبیگ رسیدیم .صعود بسیار خوبی بود .دوست داشتم گزارش کاملی بنویسم مختصات همه نقاط مهم را ذکر کنم و تنها به عکس بسنده نکنم هر چند که همین گزارش هم وقت زیادی برد.از همنورد عزیز جناب مسعود عسکری که با همه مشغله ای  که داشتند، در نهایت آرامش و متانت همراه ما بودند بینهایت سپاسگزارم و همچنین از دوستان خوب همنوردم که حضور تک تک شان مایه انبساط خاطر است .

+ نوشته شده در  جمعه 24 اردیبهشت1389ساعت 22:23  توسط مهران  |

کلونچی ،به ارتفاع ۴۲۰۰ متر, یکی از قلل رشته کوه زاگرس است و در نزدیکی کوهرنگ در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد. بلند ترين قله زاگرس بيژن 3 میباشد .زردکوه سرچشمه‌ی رودهای پر آبی چون کارون، زاینده‌رود، کرخه و دز است.

صعود به زردکوه (کلونچی)
شهرستان کوهرنگ
استان چهارمحال و بختیاری

چهارشنبه4 .1 .89 صبح بعد از صرف صبحانه در مهمانپذیر باغ شاه ده بالا ساعت 9.45 با تاکسی تلفنی به یزد برگشتیم و تا ساعت 2 بعدازظهر فرصت داشتیم تا در شهر دوست داشتنی یزد بگردیم و به باغ دولت آباد رفتیم .این عمارت زیبا و با شکوه توسط محمد تقی خان بافقی در قرن 12ه.ق ساخته شده و شامل فضاهایی چون عمارت هشتی و بادگیر,عمارت بهشت آیین ,عمارت تالار آیینه و...میباشد البته شخصا دوست دارم چندین ساعت و در  روزهای بسیار خلوت و با آرامش کامل از این بناها بازدید داشته باشم .ساعت 2 هم به مقصد شهرکرد سوار اتوبوس شدیم.ساعت 9 شب به شهرکرد رسیدیم و در منزل یکی از دوستان اقامت کردیم .مردم دیار چهارمحال بسیار خونگرم و مهمان نوازند و حسابی ما را شرمنده کردند .لازم به ذکر است ما در این سفر از راهنماییهای دوستانمان آقایان رضوی ,فتح اللهی ,نافیان ,بهره بردار ,عبداللهی در شهرکردو جناب منصوری در اصفهان و مهندس اسد در یزد بسیار استفاده کردیم و صمیمانه از دوستان سپاسگزاریم .

مسیر تونل دوم کوهرنگ

پنجشنبه  5. 1. 89 ساعت 5.30  با همراهی دوست خوب شهرکردیمان آقای بهره بردار به سمت چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ از استان چهارمحال و بختیاری به راه افتادیم  . فاصلة زماني شهركرد تا چلگرد حدوداً 2 ساعت مي باشد. پس از رسیدن به چلگردبرای مرتب کردن کوله ها به خوابگاه تربیت بدنی رفتیم .لازم به ذکر است  که تربیت بدنی با هماهنگی قبلی اتاقهایی را هم برای اقامت در اختیار ورزشکاران قرار میدهد. پس از آماده شدن با ماشین به ابتدای جاده ماربره یا جاده نیروگاه تونل دوم  رفتیم. طول این راه 5/11 کیلومتر است و کمتر از 2 کیلومتر اول آن آسفالت است و بقیه راه خاکی و کوهستانی ولی نسبتاً صاف است وبا هرنوع وسیله نقلیه موتوری می شود آن را طی کرد. به علت وجود برف و مسدود بودن جاده آغاز صعود از این مکان بود یعنی باید 11.5 کیلومتر را تا تونل دوم پیاده طی میکردیم که صعودهای زمستانی هم از همین مکان شروع میشود .در همین جا با دوست خوبمان آقای بهره بردار که به علت مشغله ای که داشتند نتوانستند همراه ما باشند  خداحافظی کردیم و در مسیر زیبای جاده و در امتداد رودخانه به راه افتادیم.ساعت 11 به تونل دوم  که آب بسیار زیاد و سردی هم داشت رسیدیم. کول خدنگ در بالای خروجی تونل دوم انتقال آب سرشاخه های کارون به زاینده رود قرار دارد. این تونل آب را از محلی به نام ماربره  تا پایین کول خدنگ می آورد و در آنجا پس از انباشته شدن در پشت یک سد به داخل آبگیر یک نیروگاه برق آبی هدایت می کند و پس از خروج از نیروگاه به سمت زاینده رود می رود.
کول به معنای دره کم عرض و یا شکافی است که در کوه وجود دارد. این مسیر از ابتدا تا قله  از داخل این کول می گذرد و به همین دلیل در طول صعود دیدن قله که باعث ایجاد انگیزه و بالا بردن روحیه می شود امکانپذیر نبود ولی در عوض از دیدن صخره ها و یخچالهای زیبا در مسیر لذت بردیم. در ادامه مسیر درگیری با صخره ها و یخچالها و وجود چند چشمه کوچک با آبهای گوارا زیبایی خاصی را به حرکت می بخشید. ساعت 1.30 ظهر به گوسفندسرا یا همان منطقه لاسبز رسیدیم که در فصلهای مناسب کوهنوردان تا این قسمت را با ماشین طی میکنند و بعد از خوردن ناهار و کمی استراحت دوباره به راه افتادیم .ساعت چهار بعدازظهرزیر جانپناه چال میشان  با تشخیص سرپرست و به دلیل نداشتن راهنما و عدم آشنایی با منطقه و اینکه تا جانپناه را میبایست از یخچالها عبور میکردیم و زمستانی بودن چهره منطقه ,در یک مکان مناسب چادر زدیم و بقیه روز را از سکوت و طبیعت زیبای منطقه لذت بردیم.

جمعه 6 . 1 .89 ساعت 9با جمع کردن کمپ راه برگشت را در پیش گرفتیم و صعود کلونچی  را به موقعیت و شرایط مناسبتری واگذار کردیم .خوشبختانه هوا بسیار خوب بود و ساعت 3.30 بعدازظهر به جاده نیروگاه تونل دوم  رسیدیم و بعد از مرتب کردن وسایل در تربیت بدنی به شهر کرد و از آنجا به اصفهان رفتیم و قرارمان شهر سی سخت و صعود به دنا بود که دوستان از یاسوج تماس گرفتند که در منطقه برف میاد و هوا خراب است و احتمال ریزش بهمن وجود دارد ,ما هم تصمیم به برگشت به مشهد گرفتیم .چون بلیطی ساعت 10.30 شب برای مشهد نبود شب را در اصفهان ماندیم و قسمت ما دیدار از سی و سه پل  و پل خواجو شد .

شنبه 7 .1 . 89 ساعت 9 صبح به یزد رفتیم و دیدار دوباره ار سرزمین صمیمیت و به قول یزدیها دیار قنات و قنوت و قناعت و برای ما فرصتی دوباره برای دیدن .ساعت 4 بعدازظهر هم با یزد و همه زیباییهایش بدرود گفتیم و این پایانی بود برای سفری به یادماندنی برای ما, با خاطراتی ماندگار در دل و جان .

اعضاءتیم:مهران خواجه زاده,پیمان جزایری,محمدرضا کوششگران,محمود زاهدی,آمنه ابراهیمی,احمد رحیمی.

تقدیر و تشکر: از زحمات سرپرست برنامه ،پیمان جزایری تشکر می کنم و بسیار خرسندم که با دستاری پر از این سفر برگشتم.

+ نوشته شده در  شنبه 14 فروردین1389ساعت 20:31  توسط مهران  |

مسیر قله قبل ار دره نجیب

شيرکوه از کوههاي منفرد و مرکزي ايران است که در دل کوير و در استان يزد واقع شده و داراي 4075 متر ارتفاع از سطح دريا است گر چه از نظر تقسیم بندی درکوه های منفرد ایران از آن یاد شده لیکن در حقیقت قسمت هایی از رشته کوه زاگرس می باشد. اين کوه لطيف کننده هوا و تأمين کننده آب بسياري از قناتهای يزد است و به همين دليل در دل مردم جايگاه ويژه اي دارد .براي صعود به آن مسيرهاي گوناگوني وجود دارد از جمله: دره سوسن، دره شمس، بردستان سانيچ، لابيدشير، بيدکبکان، لابيدسرخ، لايخچال، و آب ريز که اين مسير آخر داراي دو مسير فرعي به نامهاي دره نجيب و لاسرگون مي باشد و مسير انتخابي ما مسير دره نجيب بود. وجه تسميه آن نيز وجود تنگه اي است با شيب تند و طولاني به نام دره نجيب که مشکل ترين بخش صعود مي باشد. صعود را از روستائي ييلاقي به نام ده بالا شروع کرديم که 2600 متر از سطح دريا ارتفاع دارد و حدود 50 کيلومتر از يزد فاصله دارد و  مسير آن  از شهر تفت مي گذرد و حدود يک ساعت و نيم از شهر فاصله دارد.

ارتفاعات برفخانه

بعد از شیر کوه دومین نقطه مرتفع استان یزد ارتفاعات برف خانه مشرف به روستای زیبا و دیدنی طزرجان است. یخچال های قدیمی و مانده به یاد گار در پای دیوار حکایت از دوران یخ بندان دارد. شیر کوه مظهر صفا, پاکی استقامت و دست و دلبازی است. دامنه های شمالی و جنوبی منطقه باآب های خوش گوار و شیرین این کوه پر ابهت جانی دوباره می گیرد. دامنه شمالی شیر کوه را جکایتی دیگر است . وقتي در چله تابستان گرمای هوا توان وطاقت شهروندان یزدی را طاق می سازد در ییلاقات (فقط با طی مسافت 50 کیلومتر ) هوا به اندازه ای مطبوع و دلپذیر است که باور کردن این تغییر دما در این فاصله اندک برای تازه واردان غیر قابل باور.

ديگر ارتفاعات منطقه قلل سوزنی های طزرجان، قلل گاو گوساله، دیواره منشاد با حداقل 800 متر  و نهايتأ برج زيباي " ارنون" در ميان كوير كه چونان نگيني در انگشتري با نقش نگارهاي قديمي بروي خود مي درخشد که به لحاظ بعد مسافت اين ديار از مرکز ایران صعود و بازديد هاي کمتری روی آن انجام شده است.

باغ دولت آباد یزد

سفر به دیار بادگیر ها

سفر به دیار پندار نیک ,گفتار نیک و کردار نیک .

شش نفری روز دوشنبه مورخ  2/1/89 ساعت 3.45مشهد را با اتوبوس به مقصد یزد,شهر بادگیرها ترک کردیم .در خلوت صبحگاهی به یزد رسیدیم و بدون فوت وقت با ماشین سواری به سمت جنوب غرب یزد، منطقه طزرجان و ده بالا حرکت کردیم، یک ساعت و نیمی بعد به مسجد شیخ علی شاه با کوچه های تنگ و درختان کهن توت، سنجد و گردو کوچه های باریک که مانع حرکت خودروها شده رسیدیم. از خودروها پیاده شدیم. هنوز تاریکی ماندگار است، اما از لابلاي اين سياهي ها دور نماي  قلل صخره اي دل فريبند.در مسجد اقامتی کوتاه داریم و بعد از صرف صبحانه به راه افتادیم. . در طول مسير تا قبل از رسيدن به دره نجيب قله شير كوه ديده ميشود و در اين مسير فقط در 2 نقطه امكان برداشتن آب وجود دارد.

از کنار رودخانه ای فصلی دقایقی بعد وارد دره ای زیبا سفيل آباد می شویم که در بالا دست آن دیواره ای عظیم قرار دارد که نزدیک به انتهای آن از زیر دیواره به سمت چپ رفته وارد دره" نجیب" می شویم که از دو طرف محصور دیواره های بلند شده اند با گذر از این دره با راهنمایی تابلوهای اداره راه که به طرز جالبی نصب شده اند طی طریق می کنیم. تیم در سکوت کامل به صعود ادامه میداد حتی سرپرست تیم هم ما را از صدای زیبای خودش محروم کرده بود !!! با عبور از این دره سحر آمیز و نفس گیر و بالا کشیدن از شیبی تند نفسی تازه کرده و با گذر از مسیری پا کوب به سمت چپ (تراورسی) نیم ساعتی بعد به جان پناه شیر کوه می رسيم.

دو جانپناه با گنجایش حدود 40 نفر محل مناسبی است جهت استراحت و یا شب مانی. کمی استراحت ما را آماده می سازد تا جهت ادامه راه از شیبی نسبتأ ملایم به سمت جنوب و جنوب غربی که آرام ارتفاع می گیرد حرکت کنیم لازم به ذکر است در فصل زمستان عبور از این منطقه به لحاظ قرار گرفتن در دشتی پهن و هم شکل بسیار حساس بوده می باید در انتخاب مسیر دقت نمود و حتی المکان از پرچم راهنما و یا GPS جهت علامت گذاری استفاده کرد. راهی میشویم، تا دو ساعتی بعد با رسیدن به یال اصلی قله پا بر بلند ترین ارتفاع یزد شیرکوه به ارتفاع 4075 متر بگذاریم. شیر کوه قله ای است که چون از كوير به آن بنگري بسان شیری خفته است.

ساعت 2.30 بعد از ظهر با گرفتن چند عکس یادگاری روی قله سراریز می شویم که با رسیدن در جان پناه ناهاری مختصر خورده راهی روستای ده بالا می شویم،با رسیدن غروب به دره و دشت، به پایان فعالیت دوازده ساعته می رسیم تا با خاطره ای خوش این دیار زیبا را ترک کنیم.بعد از رسیدن به مسجد و جمع و جور کردن وسایل به مهمانپذیر باغ شاه بالاده رفتیم تا فردا با آمادگی کامل راهی شهرکرد بشیم.

+ نوشته شده در  یکشنبه 8 فروردین1389ساعت 1:16  توسط مهران  |

تطعیلات نوروز فرصت مناسبی بود تا قله های شیرکوه و زردکوه بختیاری را صعود کنیم .گزارش صعود را در اولین فرصت تقدیم دوستان میکنم .شاد باشید و سرفراز.
+ نوشته شده در  شنبه 7 فروردین1389ساعت 20:54  توسط مهران  |

چهارشنبه با سرپرست برنامه جناب حسین خان هماهنگ کردم که در مسیر سوار ماشین بشم و جمعه هم با اینکه قرار ساعت ۶.۱۵ بود،از ساعت۶ سر قرار بودم . تا ساعت  ۶.۳۰ صبر کردم دیدم بچه ها نیامدند .به سرپرست زنگ زدم از دسترس خارج بود ! ۶.۴۵ هم چند بار زنگ زدم جواب نداد!!!!!بلاخره به یکی از بچه های برنامه زنگ زدم  و با کمال تعجب فهمیدم دوستان نزدیک فریمان هستند.معنی هماهنگی را هم فهمیدیم! با سرپرست هم صحبت کردم که ای کاش صحبت نمی کردم چون خیلی دلایل خنده داری برای جا گذاشتنم آورد .بعد هم با دوستان هماهنگ کردم و رفتیم هفت حوض که اتفاقا خیلی هم خوش گذشت.

+ نوشته شده در  جمعه 21 اسفند1388ساعت 16:30  توسط مهران  |

روز جمعه ۸۸.۷.۱۰ساعت 4 صبح قرار بود از فلکه پارک حرکت کنیم ولی تا دوستان رسیدند مخصوصا آقایان!ساعت۴.۳۰به سمت زشک حرکت کردیم .از ابتدای ابرده به خاطر حفاری ،جاده تا زشک یک طرفه بود و اگر دیر تر از ساعت 6 به ابتدای ابرده میرسیدیم باید تا زشک و چشمه قلقلی  یعنی حدود 20 کیلومتر را پیاده می رفتیم .از دیدار دوستان بعد از ماهها بسیار خوشحال شدم .ساعت 6.15 به چشمه قلقلی وابتدای مسیر رسیدیم .و از جاده سمت راست حرکت کرده و از اولین دوراهی به سمت راست  و قله زشک رفتیم .۷.۱۰ به  چشمه گلابی و ۷.۴۰ به دومین چشمه رسیدیم .در مسیر گلهای حسرت بسیار زیبایی بود .پس از طی شیبهای تند مسیر ،ساعت ۸.۳۰به قله زشک رسیدیم.و بعد از کمی استراحت راه افتادیم .9.30 با چک و چونه زیاد بچه ها برای صبحانه توقف کردیم .و بعد از 30 دقیقه به سمت جان پناه شیرباد حرکت کردیم .مسیری طولانی با سربالاییهای تند و خسته کننده .ساعت ۱۱.۱۰ به جانپناه شیرباد رسیدیم .تعدادی از دوستان هم در جان پناه بودندبعد از20 دقیقه استراحت به سمت قله شیرباد حرکت کردیم .ساعت ۱۳.۱۵دقیقه به قله رسیدیم تعداد زیادی از دوستان سنگ و بچه های باشگاه روی قله بودندو آنها از شب قبل در منطقه بودند.بعد از خواندن شعر و آواز و خوردن هندوانه خوشمزه که جناب علی اقا زحمتش را کشیده بود از دوستان خوب و با صفا جدا شدیم و مسیر قله چمن را در پیش گرفتیم و فقط میدونم که یکریز راه رفتیم ودویدیم در قسمتی از مسیرسرازیر عقب دار به ظاهر اخمو هی غر زد که تند راه برو و اگه واقعا اخمو بود اذیتش میکردم . دویدن در سرازیری برام از محالاته ولی سعی کردم تند تر راه برم  .در راه مدت بسیار کوتاهی برای نهار توقف کردیم .هوا خیلی سرد شده بود و باد خیلی تندی می وزید که دست کمی از بادهای دماوند نداشت هوا کم کم تاریک شد و خوشبختانه به خاطر شب مهتاب حرکت خیلی آسان بود.ساعت 18 به قله چمن 2  و 19 به قله چمن یک رسیدیم و بعد آتش بازی با فشفشه و خواندن شعر به سمت چشمه قلقلی حرکت کردیم هر چند که پیشنهاد دادیم از مسیر سمت راست قله پایین بریم ولی با اقبال سرپرست مواجه نشدیم و به ناچار از سرازیریهای بسیار تند مسیر مجبور به برگشت شدیم .من که فشار خیلی زیادی روی زانوهام میامد مجبور شدم با یک دست باتوم و با دست دیگه کوله حسین را بگیرم .با ریتمی آهسته پایین اومدیم و ساعت ۲۰.۳۰ به چشمه پای قله و ۲۰.۵۰ سوار ماشین شدیم .

1-به نظر من مسیر ساده و بسیار طولانی با سربالاییها و سرازیریهای تند و نفس گیر است .

2-یک ساعت دیر رسیدن بهتر از دویدن در سرازیریها است .

3-بازهم از حسین و زحماتش تشکر میکنم.

از سرپرست خوب برنامه و همه دوستان گلم که وجود تک تک شان مایه انبساط خاطر است هم تشکر میکنم،باشد که سالیان سال در کنار این پاکتر از گلها همواره قرین کوهستان باشم .

+ نوشته شده در  چهارشنبه 15 مهر1388ساعت 19:48  توسط مهران  |

گزارش صعود تقدیم دوستان خواهد شد.

+ نوشته شده در  پنجشنبه 26 شهریور1388ساعت 12:50  توسط مهران  |

منطقه تخت سليمان و علم کوه در البرز غربی و در استان مازندران  ( جنوب شهرستان چالوس ) واقع شده است . اين منطقه از شمال به سواحل دريای خزر، از شرق به دره رودخانه چالوس، از غرب به دره جنگلی  سه هزار و از جنوب به دره های الموت منتهی می شود .از جمله خصوصيات بارز اين منطقه وجود يخچال های و برفچال های بزرگ ،  رودخانه های خروشان ، ديواره های مرتفع ، و قلل بسيار زياد بالای ۴۰۰۰ متر می باشد .

يخچال ها :

هفت خوان – پاتخت – علم چال – مرجيکش – چالون– سرچال  – خرسان-اسپیلت.

رودخانه ها :

سرد آبرود – پراچان  – الموت رود – گرمارود – ازارود– ناريان.

ديواره ها :

علم کوه  – تخت سليمان – خرسان – هفت خوان - ديواره غربی– مناره

پناهگاه ها و جانپناه ها :

پناهگاه سرچال – جانپناه سياه سنگ – جانپناه خرسان – جانپناه گردونکوه – قرارگاه  فدراسيون در رودبارک

گزارش برنامه تقدیم به مهدی عزیز:

پنج شنبه ۸۸.۵.۱۵: بعد از ظهر از قرارگاه با جیپ اقای پوریا فرضی به سمت گوسفند سرای بریر حرکت کردیم  مسير با  رسيدن به آبادی واندربن دو راهی می شود که سمت چپ همان مسير دره حصارچال و سمت راست دره برير است . از اينجا جناح شمالی قله ۴۰۰۰ متری پسند کوه قابل مشاهده است . با گذر از دره زيبا و ديدنی برير به گوسفند سرای برير رسيديم (جايی که ماشين های کمک دار و شاسی بلند تا آنجا بيشتر نمی توانند بروند . البته باماشين های معمولی هم میشه رفت) . ساعت ۱۹.۴۵ . پس از جمع آوری و مرتب کردن تجهيزات و وسايلمان  آماده حرکت شدیم. از کنار چادر گوسفند سرا گذشتم و با گذر از پلی که بر روی رود خانه سرد آبرود زده شده است به پاکوب ابتدای مسير رسيدیم .و با استراحتهای کوتاه ۲۳.۴۵ به پناهگاه سرچال رسیدیم و در اول مورنهای یخچالی علم چال چادر زدیم .شب سردی بود و باد شدیدی میوزید و به خاطر نیمه ماه مهتاب زیبایی در منطقه بود  .

جمعه :ساعت6.30 بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه ساعت 8  از پناهگاه سرچال راهی علم چال شدیم .آب پناهگاه و برف منطقه به نسبت سال گذشته بسیار بیشتر بود .با گذر از مورن های یخچالی و صدای زیبایی که از برخورد سنگها به گوش میرسید ادامه مسیر دادیم .حدود ساعت 11 به علم چال ،سکوی دوم رسیدیم و چادر زدیم .هر چند دوستان حاضر در سکو تا نیمه شب اجازه استراحت درست و حسابی بهمون ندادند .با اینکه میتونستم بعداز ظهر گشت درست و حسابی در منطقه زیبا و با عظمت علم کوه بزنم و عکاسی کنم و مهمتر اینکه ما در شبهای مهتاب در منطقه بودیم ،از این فرصتها استفاده نکردم و همه مدت تو چادر بودم .

شنبه :ساعت 7 صبح به سمت شانه کوه حرکت کردیم7.50 اول تیغه های مسیر گرده آلمانها بودیم و با دوستان دانشگاه فنی صعود خود را ادامه دادیم .مهدی و وحید آمادگی مطلوب و تجربه کافی داشتند .با عبور از دورکابی و سه رکابی و دهلیزهای یخ زده ساعت 12 به سنگ سماور رسیدیم .سنگی بسیار زیبا و با هیبت .با اینکه لباس زیاد پوشیده بودم احساس سرما میکردم .با عبور از شیب آخر و اصابت یک سنگ به کلاهم، حدود ساعت 1.30 به قله رسیدیم .هوا مطلوب و آسمان آبی آبی .لحظه هایمان را با گرفتن چند عکس ماندگار کردیم و پس از استراحتی کوتاه راه سیاه سنگها را در پیش گرفتیم .ساعت 4 در جان پناه سیاسنگها و 5.10 اول مسیر فرود .در مسیر برگشت یک شن اسکی را اشتباه پایین رفتیم .پایین رفتنش به کنار ،بالا اومدن از اون شیب کمی نفس گیر بود .بعد از اینکه در راه اصلی قرار گرفتیم و انجام 2 فرود بسیار زیبا (قابل توجه بعضی ها )  به گردنه سیاه سنگها (بین قله چالون و قله سیاه سنگها )رسیدیم و شن اسکی پایانی و لذت اسکی روی شن و در ادامه برف و باز هم تذکر مهدی که باید تندتر راه برم .پس از رسیدن به علم چال از دوستان دانشگاه خداحافظی کرده و ساعت 8 به سکو رسیدیم و بقیه اعضائ تیم که قصد صعود به دیواره مسیر لهستانیها را داشتند در سکو بودند و با چای داغ و سوپ خوشمزه پذیرای ما شدند که بسیار دلچسب و خوشمزه بود که از دوستان ممنونم.بعد از دو سه ساعتی استراحت و شام دستپخت خوشمزه مهدی که حسابی تو این چند روز منو شرمنده کرده بود به خوابی عمیق رفتم .

یکشنبه :خوشحال و سرخوش از صعودی اینچنین زیبا و همراهی با کوهنوردان حرفه ای و  با شجاعت راه برگشت را در پیش گرفتیم .هوا بسیار خوب بود .از پناهگاه سرچال مه بسیار زیبایی از سمت پایین به بالا می آمد و اگر وقت دوستان اجازه میداد دوست داشتم دو سه روز پای آبشار های زیبای منطقه با آن صدای زیبا و عظمت بی نظیر میماندم .حیف که وقت تنگ بود و دل کندن از منطقه مشکل.در گوسفند سرا طبق هماهنگی پوریا فرضی با جیپ قشنگش منتظرمان بود و ما را به قرارگاه رساندو جمع و جور کردیم و راه برگشت را در پیش گرفتیم که چه برگشتنی !!!!!؟؟؟

از زحمات بی دریغ مهدی عزیزتشکر میکنم که با مدیریتی خوب در اولین صعود فنی ام همراهم شد پر واضح است که قلم یارای قدردانی از زحمات و تلاش این کوهنورد با تجربه را ندارد .

+ نوشته شده در  جمعه 23 مرداد1388ساعت 20:43  توسط مهران  |

روز جمعه۸۷.۱۱.۱۳ در صبحی سرد و بارانی ساعت ۵.۳۰ از باشگاه آزادگان به همراه ۳۵ نفر از اعضا با یک دستگاه اتوبوس راهی منطقه بردو تربت جام شدیم.در بین راه سرپرست برنامه ضمن خوش آمد گویی به دوستان متذکر شدند که این چهارمین صعود باشگاه به بردو است.برای رفتن به روستای آقا محمد و ابتدای مسیر صعود باید ابتدا به فریمان رفت و بعد از طی ۳۰ کیلومتر در جاده آسفالت در سمت راست به تابلویی نارنجی  میرسیم که نام سه روستا و مسافت آن را ذکر کرده و بردو با مسافت ۷ کیلومتردر این تابلو مشهود است . روستای اقا محمد بعد از بردو واقع شده و مسیر بردو تا اقا محمد خاکی است .لازم به ذکر است که از روستا تا پاسگاه مالکی ۱۳کیلومتر و از پاسگاه تا تربت جام ۴۵کیلومتر است .

+ نوشته شده در  شنبه 21 دی1387ساعت 15:55  توسط مهران  |

+ نوشته شده در  پنجشنبه 23 آبان1387ساعت 13:11  توسط مهران  |

قله تفتان

کوه تفتا ن در ۱۵۰ کیلومتری جنوب ـجنوب شرقی شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و ۴۵ کیلومتری شمال ـشمال غربی شهر خاش واقع شده است .ارتفاع قله تفتان از سطح دریا ۴۰۵۰ متر است و بلندی آن نسبت به زمینهای اطراف ۲۴۵۰ متر می باشد. آخرین فوران قله تفتان بین سالهای ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۰ بوده است.ارتفاع کوه تفتان از سطح دریا۲۹۴۰متر ـ عرض جغرافیایی شمالی ۲۸درجه و ۳۵ دقیقه و ۵۶.۳ ثانیه و طول جغرافیایی شرقی آن ۶۱ درجه و  ۰۷  دقیقه و ۵۵.۱ ثانیه می باشد.

وجه تمسیه

برخی بر این باورند که نام کوه تفتان از واژه ( تفت ) به مهنی گرم و سوزان گرفته شده است و این تسمیه به علت خروج دود آتشفشان مرکب از بخار آب و خاک گاز گوگرد از دهانه آن است مولف کتاب هفت کشور یا صورالاقلیم از اینرشته کوه بنام ( تفتان ) یاد نموده است کوه تفتان در اصطلاح محلی به ( چهل تن ) معروف است و شایع است که چهل تن از راشدین مذهبی در این کوه ناپدید شده است . بدین جهت این کوه را چهل تن نامیده اند و قله شمالی آن نیز به همین سبب به اسم کوه زیارت معروف شده و در گذشته محل زیارت اهالی نواحی بوده است در سرزمینهای بلوچستان ( کرمان ) از نام چهل تن به احترام یاد می شود، مردم این نواحی نام چهل تن را به بلندترین ارتفاعات مناطق خود داده اند. همانند: چهل تن تفتان ، چهل هزار ( در جنوب کرمان ) و چهل تن بید خواران در جنوب قله مشیر کرمان.

قله های تفتان

قله مخروطی و سفید رنگ تفتان از فرسنگها فاصله به خوبی دیده می شود این قله بدون تردید یکی از بلندترین و زیباترین قلل شرقی ایران می باشد. در مجموع تفتان دارای حصار قله اصلی می باشد که عبارتند از:

اول : قله شمالی که از بقیه مرتفع تر است و به نام (کوه زیارت) معروف است .

دوم : قله جنوبی که کوتاه تر از بقیه است، آتشفشانی بوده و به مادر کوه معروف است.

سوم : قله شمال شرقی که ( صبح کوه ) نام دارد.

چهارم : قله ای که در مغرب مادر کوه قرار گرفته و ( نرکوه ) نام دارد. علاوه بر قلل فوق در سلسله جبال تفتان قله های دیگری نیز وجود دارند که عبارتند از: گنج امین ،گتی ،جک ریگی ،سرخ کوه، ده کوه، لاغر دبه سر ، میرحیدر ، ده جوز، گروگ، سفید تنگ ،رستیک یرزال ، پیر بیبک ، توله ای ، سوللو ، سیه کوه ،سالاب براب، والون بیشه، کوه چال ،رستیک روپس، دراز کوه، پاچن گه، والان لجوار، خارستان ، ماه دفتی، انار اشتران، کوه گنج و...

+ نوشته شده در  چهارشنبه 22 آبان1387ساعت 9:25  توسط مهران  |

کوه ساوالان یا سبلان در جنوب شرقی شهرستان مشکین شهر و در فاصله 25 کیلومتری آن واقع شده است و مقدس ترين كوه ايران است. ارتفاع بلندترین نقطه آن با نام سلطان ساوالان 4811 متر میباشد. سلطان ساوالان پس از دماوند معروفترین کوه ایران است که دریاچه ای زیبا در قله آن وجود دارد. سبلان با رودها ، یخچالهای دائمی و طبیعت بکر ، نمونه ای است از هنر بی همتای خلاق آن. این کوه بنا به راوایات محل عبادت زرتشت ، پیامبر ایران باستان و جولانگاه بابک خرمدین بوده است. كوهستان عظيم و آتش فشان سبلان كه به زبان آذري ساوالان خوانده مي شود از كوه هاي متعدد بلندي چون صائين، نرميق، قوشه داغ و… تشكيل شده است. دامنه هاي اين كوهستان در بخش مركزي از چهارسو به شهرستان هاي مشکين شهر و اهر در شمال، تبريز در مغرب، سراب درجنوب و اردبيل در شرق مشرف مي باشد. سبلان به شكل مخروط زيبائي است و دهانه آتش فشان خاموش آن در حال حاضر به صورت درياچه اي در آمده است. اطراف اين درياچه در تمام سال پوشيده از برف و يخ است. قله اصلي يا آتش فشان آن به نام "سلطان ساوالان" بلندترين نقطه آذربايجان و پس از دماوند بلندترين قله ايران است. کوهستان ساوالان از كانون هاي مهم آبگير دائمي رودهاي آذربايجان مي باشد. دامنه هاي شمالي آن به دره رود قره سو و اهرچايي و دامنه هاي جنوبي آن به شاخه هاي آجي چاي منتهي مي گردد. بنابراين سبلان بخش عمده اي از آب هاي حوضه رود ارس و درياچه اروميه را تامين مي كند. در دامنه هاي سبلان چشمه هاي فراوان آب گرم و آب سرد معدني وجود دارد از جمله موئيل سويي، شابيل، قوتورسويي و ...كه در فصول مختلف مورد استفاده اهالي مشكين شهر و گردشگران قرار مي گيرد.
توي ارتفاع حدود 4000 متري.. اگر هوا صاف بود درياي خزر ديده مي شد.
صعود به قله سبلان از جبهه اصلی (شمالی) ساده بوده و کوهنوردان معمولی به راحتی صعود تابستانه را در چند ساعت (صبح تا ظهر) انجام می دهند. جبهه جنوبی سخت ترين راه صعود به اين قله می باشد كه از سنگهاي بزرگ تشكيل شده است. پیست اسکی الوارس که يكي از مجهزترين پيستهاي اسكي ايران است در این مسیر قرار دارد.
دومين قله سبلان «حرم» نام دارد كه يك صخره پر شيب است. در ايرن «حرم» به معناي مكان زيارتي است. بنابراين، نام حرم به خودي خود نشان از تقدس و حرمت دارد. مردم بر اين باورند كه قله حرم ويژه زنان است و مردان اجازه نزديك شدن به آن يا بالا رفتن از آن را ندارند. حتي زنان باردار به سبب اين كه شايد فرزند پسر در شكم داشته باشند نبايد به آن نزديك شوند.

+ نوشته شده در  چهارشنبه 3 مهر1387ساعت 9:29  توسط مهران  |

قله  شیرباد در رشته کوه بینالود در سمت جنوب شرقی مشهد با ارتفاع 3311 متر قرار دارد و از نوع کوه های سنگی ریزشی می باشد و آن هم به علت زمستان های بسیار سردش است که سنگ ها دچار انقباض و انبساط  شدید شده و متلاشی میشوند.علت نام گذاری این کوه به این نام آن است که در بین دو دشت نیشابور و مشهد قرار گرفته است و به علت شرایط جوی در تمام مدت سال دارای بادهای بسیار تند و سرد می باشد.

مسیرهای متفاوتی برای صعود این قله وجود دارد که میتوان از بوژان نیشابور ، خط راس فلسکه- شیر باد ، چشمه سبز گلمکان ، روستای دولت آباد و معروف ترین مسیر آن یال سنگی از انتهای روستای زشک نام برد.مسیر زشک: مشهد ـشاندیزـابرده ـ زشک - چشمه قلقلی ـادامه مسیرازسمت راست ـ استخر پرورش ماهی ـ جان پناه رضوی - قله شیر باد .

مسیر دولت آباد: روستای دولت آباد در حدود 54 کیلومتری مشهد و در جاده مشهد – چناران قرار دارد و هم میتوان از گلمکان و هم از روستای کاهو به این منطقه رفت . بعد از روستا حدود 22 کیلومتر جاده خاکی است که به سد خاکی دولت آباد میرسیم در کنار سد یک جاده مخروبه وجود دارد که تا نزدیکی خط راس ادامه می یابد وبه قصد ارتباط بین این روستا و زشک ایجاد شده است.حدود یک ساعت و نیم زمان لازم است که به خط راس برسیم، روی خط راس باید به سمت راست رفت و بعد از پیمودن چندین پستی و بلندی می توان به جان پناه شهید رضوی قله شیرباد در ارتفاع 2750 متری رسید که متیوان شب را در آنجا سپری کرد و فردا صبح برای حمله به قله عازم شد. از کنار سد تا جان پناه بین 4 تا 5 ساعت زمان لازم است و برای فتح قله از جان پناه، رفت و برگشت 3:30 دقیقه زمان می برد .توصیه می کنم که برای صعود از این مسیر حتما طوری برنامه ریزی کنید که تا غروب به جان پناه برسد چون در شب پیدا کردن آن بسیار مشکل است .برای برگشت هم میتوان از اولنگ فلسکه به کنگ آمد و هم میتوان از روی یال سنگی پایین آمد که از پایین قله تا روستای زشک 14 کیلومتر مسیر پیاده روی می باشد .

در مورد پوشش گیاهی منطقه می توان گفت که به دلبل آب و هوای بسیار مطبوع و میزان بارندگی سالانه مناسب، گیاهان خودروی زیادی در این رشته کوه رشد می کنند که مهمترین آنها:انواع گون -  ریواس – کما – آویشن –زرشک کوهی تمشک دم گاو زیره کوهی گلپر و موسیر نام برد و در مورد پوشش جانوری به علت شرایط مناسب منطقه و عدم دستری به بعضی قسمت های آن و وجود منطقه شکار ممنوع ، این رشته کوه محل امنی برای برای جمع آوری گونه های جانوری به شمار می رود. پلنگ ، گرگ ، شغال ، کفتار، روباه ، قوچ ، میش ، عقاب و موش پایکاه  و . . . از جمله گونه های جانوری منطقه می باشند .

+ نوشته شده در  دوشنبه 25 شهریور1387ساعت 11:10  توسط مهران  |

قله چمن یک قله زیبا و از جمله قلل رشته کوه بینالود محسوب میشودکه در انتهای دره روستای زشک  قرار گرفته که پای آن چند چشمه زیبا از جمله  چشمه قلقلی قرار دارد و در تابستان میشود ۵/۳ ساعته صعودش کردو برگشت.
 اين قله با ۳۰۲۰ مترارتفاع ( ثبت شده بر روي تابلوي قله ) و با توجه به موقعيت جغرافيائي و علم به اين مسئله كه نزديكترين قله مرتفع جهت صعود كوهنوردان مشهدي مي باشد يكي از قله هاي پر تردد در فصول مختلف سال براي كوهنوردان می باشد.و اما مسير اين قله بدين صورت مي باشد :
پس از ميدانگاهي روستا ی زشک به ارتفاع ۱۶۸۰ متربا طي مسافت ۵ كيلومتر در دره زشك به مكاني خواهيد رسيد كه رودخانه اين دره به دو شاخه منشعب مي گردد . اين مكان را به توجه به وجود چشمه اي دائمي چشمه قلقلي مي نامند .و در ادامه براي رسيدن به مسير صعودي قله چمن مي بايست از مسير سمت چپ ( از كنار رودخانه منشعب شده سمت چپ ) حدود ۵۰۰ متر ديگر طي طريق نمود تا به آبگيري در سمت راست مسير برسيد كه از قنات پاي قله تغذيه مي گردد .البته امسال به دلیل خشکسالی در محل قنات خاک برداری زیادی برای رسیدن مجدد به اب صورت گرفته است.
از كنار قنات مي توان مسير صعودي قله چمن را كه به صورت پاكوب تراورس مي باشد مشاهده نمود . شيب تند اوليه اين قله مكان مناسبي براي تمرين كوهنوردان مي باشد.
مناظر زيبا و چشم نواز اين قله از فراز آن ؛ خصوصا در فصل پائيز خستگي هر پيمايشگر اين قله را در نگاه اول از تن بیرون مي كند . جای شما خالی من جمعه آنجا بودم.